Salam semua…

Aku selalu makan laju. Bukan laju tahap gelojoh gabanlah, juz laju yang bersopan orang cakap. Aku selalu makan macam ini semasa aku terlewat nak menghadiri kuliah, kalau aku makan benda sedap, tak nak bagi orang lain mintak (ni auta semata, aku bukan kedekut erk), kalau banyak benda nak buat selepas makan, kalau aku malas nak makan, aku akan makan secepat yang mungkin sebelum aku luah balik, aku makan laju time aku ngantuk, tak sabar nak menghadap cik bantal. Huh..time inilah aku akan makan laju plus malas plus mengantuk plus tak senonoh = laju tahap gelojoh.

Jangan pikir aku perempuan aku tak boleh buat macam lelaki selalu buat. Hehe…tapi pandailah aku cover kalau makan depan orang ramai, lebih-lebih lagi depan ehem..

Aku cerita pasal ni sebab aku baru terbaca news di dalam Berita Harian: Makan laju, kenyang punca gemuk

Aku tersedar selepas aku baca berita ni.

PARIS: Sekumpulan saintis Jepun mendakwa golongan pelahap atau mereka yang makan dengan laju hingga kenyang adalah tiga kali ganda lebih mudah menjadi gemuk berbanding mereka yang makan secara perlahan dalam jumlah yang sederhana.

Ooo… ye ke? Begitu ke? Dengan mulut terbuka sedikit.

Hmm..kes aku berlainan, walaupun aku selalu makan laju tetapi aku makan bukan sampai kenyang. Aku isi cukup-cukup ruang usus, ngam-ngam kantung makanan  dan sesedap rasa perut tanpa rasa kenyang sangat, rasa mual hendak muntah atau kulit perut terasa kencang dan tegang.

Itulah sampai hari ini badan aku tetap ‘cool’ je, langsing dan hanya memakai pakaian saiz S tau (riak jap..hihi..)

Ikut logik akal betul juga kajian ni, sebab kalau kita makan laju maka kuantiti makanan yang masuk perut kita tanpa sedar adalah dalam jumlah yang besar. Ada teori mengatakan jikalau kita makan sambil buat kerja sama ada menonton tv atau buat kerja lain kita akan makan dalam kuantiti yang banyak. Betul tak?

Hmm..kajian telah dilakukan dan keputusan sudah pasti. Jadi mahu apa lagi dipersoalkan?Diet paling best..jangan makan laju-laju..

Wassalam..