Salam,

Kelmarin minta semula handphone aku yang digunakan adik lelaki. Jadi sekodeng-sekodeng dalam inbox dan sent item (ini memang keja aku nak tengok mesej jiwang-jiwang orang bercinta..hehe..). Yewww! pelbagai bahasa yang aku jumpa. Budak-budak zaman sekarang ni bahasa bukan main canggih lagi. Sampai orang lain tak faham. Bukan itu sahaja panggilan untuk pasangan juga maju. Sayang, mama, papa, biey (hubby or baby), mamy, abang..yeww!!!!

Hah, mari aku senaraikan antara perkataan terbaru yang dicipta remaja sekarang. Semua ini aku ambil melalui pemerhatian dari adik-adik aku, pelajar aku sendiri dan facebook. Jom..

1) moe : mahu

2)skunk : sekarang

3) toe : itu

4) koe: kau

5) dye : dia

6) lha : -lah

7) kowang : korang

8) unk ; hang

9) aq : aku

10) gewdik : gedik

11) kew : ke

12) pes tym : first time

13) Eny, nyh, nie : ini

14) kmoo : kamu

15) mesty : mesti

16) bley : boleh

17) suka aty : suka hati

18) qw: ku

19) soe : so…

20) yunk: yang

Hah! ini di antara yang aku pernah baca. Tak tahulah dari mana budak-budak zaman sekarang dapat perkataan ni. Naik sakit kepala aku baca. Sudahlah tak faham erti. Huh!

Tapi peliknya, adik-adik aku kalau hantar mesej untuk aku proper je bahasa. Tak pula macam yang aku tulis kat atas. Boleh pun tukar bahasa, yang menggatal guna bahasa-tak-tahu-asal-usul-dan-tiada-erti-tu buat apa? Lebih parah lagi, semasa aku mengajar jadi guru Bahasa Melayu, ayat itu jugalah yang digunakan budak-budak tingkatan 4. Sedihkan? Bila menjadi pensyarah ni, sakit hati dan mata aku tengok kertas kerja mereka penuh dengan bahasa-bahasa shortform tu. Terpengaruh dengan penulisan mesej. Bila ditegur semua jawab ‘sudah biasalah miss tulis mesej macam ni..pendek’..eiiii..aku ketuk juga kepala kamu masing-masing. Bikin malu dengan guru BM kamu saja. Dan akhirnya, terpaksa juga aku bagi amaran, sesiapa buat assignment guna shortform atau bahasa mesej, saya buang dalam tong sampah.

Tolonglah adik-adik. Gunakanlah perkataan yang betul, baik, tepat dan sempurna. Akak (hehe..ini ditujukan untuk adik-adik bawah umur ok..) pun kalau tulis sms guna shortform tu, tapi bila memerlukan kita menulis untuk perkara formal, maka akak tanpa segan silu akan menukarkannya. Tolonglah adik-adik, bahasa adalah budaya kita, yang menggambarkan bijak atau tidak diri kita. Betul. Kalau dalam berbahasa juga kamu tidak bijak, jadi macam mana? Walhal, bukankah kamu dan akak sudah dididik dari sekolah rendah ke sekolah menengah mengenai bahasa yang betul. Tolonglah sedarkan diri sendiri. Tolonglah sedar diri. Tolonglah buang bahasa-tidak-tahu-asal-usul-dan-tiada-erti itu. (ehem..pesanan wakil daripada ibu-bapa, guru-guru, pensyarah, tutor dan kakak-kakak)