Salam,

Sifat manusia memang hetrogeneous..pelbagai, kadang kau sendiri tidak faham. Betulkan?

Nak faham dan adaptasi perangai orang lain memang sah-sah tak dapat, sedangkan perangai diri sendiri pun tak terlayan..~sigh~

Hari ini aku belajar sesuatu yang baru..(^_^)..

Ok, tak nak cerita pasal perangai orang. Jom kita cerita pasal makan-makan. Aku memang tak suka memasak, tapi itu dulu..duuuuuluu..sekarang pandai sudah jejakkan kaki ke ruang itu. Kalau dulu nak tengok dapur pun aku alergik. Cehhhh..tapi sekarang sila tengok kaki siapa yang bertempek di sana. Kihkih..

Antara resepi yang cuba untuk memasaknya:

1) Kerabu kaki ayam

Resepi yang aku copy dari internet..:)

Yummmyyyy..

Siapa reti makan kaki ayam?sila ngaku…tak payahlah nak geli bagai. Ekeleh…pura-pura tak pandai makan, padahal di sudut-sudut dapur kau gigit-gigit kaki ayam kan?hihi..

Resepi ni aku selalu makan di KL hari tu. Kalau pergi makan di restaurant ala-ala Thailand memang ada menu ni, selain kerabu perut..yummmy..sangat sedap.

Wanna try this first!

2) Dim sum

Pelbagai bentuk dan rasa..I wanna try..:)

Dim sum pula ala-ala Chinese style ni memang dari zaman aku masih menuntut di universiti lagi sangat teringin dan menyiasat macam mana dim sum tu dibuat. Pernah try buat tepungnya/kulit luar dim sum guna tepung, tapi hasilnya aku termuntah sendiri..serius, benda tu rasanya macam nak membunuh pun ada..ahahaha..first try always like that kan?tak ada pun orang yang terus-terus mencuba dan menjadi..<—cover my ownself..kihkih..

Serius, lepas berjaya masak kerabu kaki ayam, you’ll be second wahai DIM SUM sayang..(^_^)..

3) Mashpotatoe

Really yummy right?

Gonna make it 'macam' itu juga..:)

Resepi yang tuan blog copy dari Pakcik google..

Emmm…yang ini tak susah sangat pun. Melenyek-lenyek, memicit-micit je kejanya. Tapi nak buat kuah sosnya yang belum berjaya lagi. Tak apa hasil pertolongan pakcik google masalah akan selesai nanti…:)

4) Nasi kepal atau onigiri

Comel kan?tak sampai hati mo makan..

So cute...alololo..

Paling latest masakan INI…rice ball, nasi kepala, onigiri..sangat-sangat ingin BUAT!

Semua resepi di atas sangat senang penyediaannya. Haruslah, kalau  tidak maka tak menjadilah acara main masak-masak aku. Kang dapur hangus, kuali terbakar, jari melecet sebab masak yang susah tahap alam. Terus terang aku tak pandai masak benda yang banyak guna rempah bagai ni. Tu boleh pas kepada mak, akak dan adik aku yang diciptakan memang ‘kepandaian’ mereka, memang ditakdirkan ‘lahir’ di dapur..>_^..

Kita tunggu dan lihat, adakah si tuan blog berjaya mengaplikasikan ilmu teori yang dipelajari dari pakcik google dan diadaptasikan kepada praktikal dan menjadikan masakan itu kenyataan..huarghhhh..kalau jadi haruslah berdarah hidung sebab admire dengan diri sendiri kan?kan?

Sangat gembira mahu memulakan acara main masak-masak. Siapa mau ikut?