Stickypost: Maaf, entri ini hanya sesuai dibaca oleh mereka yang tidak beremosi!

Salam,

Tadi saya dan kawan borak-borak mengenai jodoh. Eh, jodoh lagi! alamak ketahuan. Banyaklah isu yang bersangkut-paut dengan jodoh kami bincangkan (seriuslah sangat!) sambil menikmati makan malam di McD. (Lepastu burger tertinggal atas meja -__-“)

Isu pertama- Tiada rasa keinginan.

Kenapa pada umur saya yang menjangkau ke blablabla ini masih tiada rasa ingin kahwin?kemudian kawan saya cakap, memang macam tu, tapi ada satu masa nanti kau akan melalui fasa itu.

Oh! kalau boleh jangan dulu ya Allah! pintaku senyap-senyap dalam hati. Saya belum bersedia fizikal dan mental.

Serius. Sangat serius, bila agaknya fasa ‘merasa-ingin-dipunyai’ itu akan datang?gila tak gila. Boleh bayangkan apa jadinya kalau sudah berperasaan begitu tetapi tiada calon?kau mau meminang lelaki?mau mengurat lelaki?nauzubillah. Dijauhkan.

Jawapannya: Terserah kepada takdir, lambat atau cepat ketentuan Allah.

Sila simpati!

Ok, itu isu pertama.

Isu kedua-Kalau calon sudah ada tetapi tidak menepati ciri-ciri suami yang kamu inginkan, lalu bagaimana?

Errrr…mahu jawab yes, I do! atau Sorry, I’m not ready, yet!

Alamak! jangan reject si dia. Mengikut kajian (hehehe..) dan pendapat kawan-kawan yang sudah terlebih makan garam, mereka berkata, jika, jika lelaki sudah meluahkan hasrat hatinya ingin menyuntingmu, maknanya pada waktu itu sidia sudah bersedia, ya, fizikal, mental dan kewangan. Jika kamu menolaknya, mungkin ada kali kedua, tetapi tidak untuk kali ketiga, sebab lelaki jiwanya sangat sensitif apabila ditolak. Betulkah?

Tetapi, apa cerita jika pihak kita pula yang tidak bersedia?

Jawapannya: Tampar pipi, sila fikir sendiri.

Isu ketiga: Kita bersedia, tetapi lelaki tidak berani luah.

Erk, bikin takut kalau jumpa lelaki penakut. Lepastu pemalu meluahkan. Alahai, cik abang. Tak kan kami yang pergi masuk meminang. Ada sanggup?pecah tradisi. Kami yang bawa cincin dan rombongan cik kiah pergi rumah kamu sambil berpantun. Hehe..lawak.

Sebenarnya, ramai perempuan sudah layak dan bersedia, tetapi pasangannya pula tak berani mahu merisik, atau pun kawan-tapi-mesranya tidak ada keberanian bagitahu yang ‘saya suka awak’ kepada kawannya secara bersemuka.

Kata kawan saya, kalau lelaki pun malu meluah apa lagi perempuan,  memang naluri perempuan sangat malu. (Psssttt! kalau tak malu tu bukan perempuanlah namanya). Jadi tugas meluah secara konvensionalnya adalah tugas LELAKI.

Dalam sms bukan main berani, tapi bila berhadapan macam-macam isu kau kasi keluar..^___^

Isu keempat: Dua-dua bersedia tetapi jodoh tersangat berat.

Masalah keluarga, kewangan, jarak, kerjaya, bekas kekasih (termasukkah tu?), perbezaan peganggan agama.

Kawan-kawan (lagi!), ya saya bergelumang dengan cerita kawan-kawan di sekeliling, jadi perlulah mereka dijadikan role-model. Kau ada kawan?hehe..—->

Saya kerap dibuai diceritakan dengan kisah kekecewaan, kesedihan, keputusan mendadak, kemarahan dan macam-macam lagilah mengenai jodoh. Ada yang sudah bertunang tapi putus sebab yang berselisih pendapatnya di antara mak dan bakal mak mentua, jadi kenapa anak terlibat? ermm..dah merancang nak buat majlis pada sekian-sekian tetapi bekas kekasih muncul membuat onar, yang kau peduli buat apa, dah ex, maknnya, ex la.

Kalaulah semua orang begini, alamatnya…ermm…

Isu kelima: Kena paksa kawin.

Lari!

Hahaha..yalah, kena larilah, dah kena paksa, paksa bermaksud tanpa rela. Kau mahu tidur ke dengan orang kau tak kenal, kau nak ke tinggal sebumbung dengan lelaki yang kau tak tahu?kau nak anak kau..ok..ok..faham..

Sebenarnya, bukan itu jalan penyelesaiannya, cuba kenali lelaki itu terlebih dahulu, lihat personalitinya, uji mindanya, korek isi poketnya, jeling-jeling keretanya..kihkih..kalau semua ok, teruskan, kalau K.O boleh lari..^____^

Tapi serius, kalau dulu boleh kut kahwin dengan lelaki tak kenal macam cerita mak bapa kita kan, tetapi perubahan sosial hari ini tidak memungkinkannya. Lelaki zaman dulu keturunan baik-baik, lelaki zaman sekarang tak tahu dari planet mana. Dibuatnya terkahwin dengan….

Oklah, saya berhenti sampai di sini, takut ada yang cakap saya tak betul.

Bye…wasalam..^_____^