Sticky post, ganti nama aku, sikit tidak sopan..^__^

Salam,

Kenangan, jangan ditinggal di belakang, kadang-kadang kita perlu pandang ia semula.

Aku memang ‘manusia’ tipikal  berjiwa nostalgia. Kau percaya. Memang hati sangat retro dan rapuh. Selalu mengada-ngada dengan benda atau perkara yang membuat terkenang peristiwa dan terkenang perkara lampau. Aisseh! apa yang paling penting dan bernilai untuk aku apabila benda itu berlaku pada saat permulaan atau first time.

1) Lagu

Ya, kalau terdengar sesebuah lagu secara automatik ‘splash’ in my head..oh man! this song I used to sing everyday when I was at bla bla blaaa…haha..serius, kerap sangat. Tak kiralah terdengar lagu tu diputarkan di shopping complex, di restoran McD, KFC, dalam kereta orang, di MP3 orang atau di mana-mana sajalah.

Hurmmm…tersangatlah, hati pun teringat kawan lama, office-mate lama, bos lama, suasana kerja yang lama..errr..kadang kalau terlebih emosi boleh mengalirkan air mata. Lucu tak lucu..^___^

Ini antara lagu-lagu yang membuatkan aku seorang yang ‘sangat-rapuh’ teringat sesuatu.

1) Haven’t met you yet.

2) Please forgive me

3) If I die young

Banyak lagi…^____^

2) Baju

Dulu suka pakai baju ni time kerja di sana. Haha..gila perasa. Nampak saja baju tu tergantung di almari, terus teringat cerita dulu. Sengalkan? Dulu aku orang tak pandai berfesyen, percaya tak tudung ada dua warna sahaja hitam dan putih, Itu sajalah dipakai pergi mana-mana, even baju warna warni tapi akan disepadankan dengan tudung hitam atau putih saja. Hahahha..kalau diingat semula betapa naifnya la-hai aku dulu. T_____T

3) Pewangi

Tak kisahlah minyak wangi, bau sabun, pewangi ketiak, pelembut fabrik, pewangi kereta dan macam-macam pewangilah. Apa yang penting aroma itu akan mengingatkan aku perkara yang dulu-dulu. Hatta bau almari pun aku akan ingat ‘hah..bau almari baru ni lah yang menyambut aku masa sampai opis mula-mula masuk kerja’ macam nak kena tampar kan?

4) Makanan

Al-maklumlah, manusia mestilah ada makanan untuk hidup kan. Mana kau pergi pun kau akan cari kafe yang ada jual makanan. Aku akan ingat sampai nyanyuk makanan yang membawa sejarah dan peristiwa dalam hidup. Amboi! macam kau hidup 100 tahun sudah bah. Haruslah!

5) Seseorang

Oh! yang ini saaaanggattt akan aku ingat sampai bila-bila. Apatah lagi orang itu terlibat dalam jatuh bangunnya aku pada saat permulaan. Tidak kira dia menyumbang benda berfaedah atau hanya menyedekahkan sampah sarap (sila kreatif sikit untuk menafsirkannya) pada hari-hari pertama terciptanya peristiwa aku (alahai…). Betul. Siapa pernah merasa semasa report duty, berjumpa orang yang macam sampah tak ambil peduli kat kita, mentang-mentang kita budak baru yang tak-tahu-apa-apa? sila ngaku.

Aku pernah. Mesti, semua dapat rasakan?

Then, kamu akan ingat dan kenal dia sampai bila-bila. Kalau terserempak atau bertembung di jalan atau sama-sama naik lif konfom dalam hati ‘alamak..si sombong ni pula..meluat betul tengok muka dia’ tapi sambil menyedekahkan senyuman. Betulkan? Jangan tipu, dosa. ^______^

6) Peristiwa

Ya, macam dejavu.

‘Macam pernah aku lalui saat ini’

Tak pun.

‘Erk…bila ya aku buat benda ni?’

Atau..

‘Benda ni lagi..’

Pernahkan?rasa-rasa macam pernah buat tapi bila, di mana, dengan siapa?

Aku akui selalu didejavukan oleh sesuatu yang serasa macam pernah buat tapi tak tahu bila. Ufffff! kadang sampai beberapa hari tak hengat. Biaq pi-lah.

Errrrr…

7) Benda/alat/barang/perkakas

Of courselah kan. Benda boleh disentuh lagilah mempunyai nilai yang tinggi untuk dikenang. Meh aku bagi contoh. Serius bagi aku, seperti kerongsang, kasut, buku catatan, pen, key-chain, sikat rambut, berus gigi..banyak lagilah…T___________T

8) Kawan!

Oh my dear friends…^____^

Ya, yang satu ini sangat mempunyai sentimental values yang sangat berkebarangkalian mempunyai peristiwa akan berulang. Hah! mesti pening lalat..kihkih..sila jangan peduli ayat pertama. Taklah, begini, saya sebenarnya ramai kawan. Sebab setakat ini sudah kerja di 4 buah tempat. Kau bayangkan, ramai tak ramai orang yang aku kenal on-off?huhu..sangat rindu bila terkenang kawan-kawan yang pernah rapat, berkongsi bilik, bantal, berpesta sama-sama, kerja sama-sama.. alahai…rindunya pada mereka. Kawan-kawan di KPT, Putrajaya, tempat pertama berkerja selepas tamat belajar, SMK Merapok, Lawas, SK. Pekan Sipitang, dan sekarang di sini. Itu belum termasuk sewaktu praktikal di Utusan Malaysia, Radio 24 Bernama, dan rakan-rakan sekuliah di universiti, sekolah menengah dan sekolah rendah.

Kalau kawan-kawan semua baca entri ini, saya minta maaf ya kalau tidak cakap HI, HELLO, SALAM kalau bertembung di dunia maya, insyaAllah saya akan memperbaiki hubungan kita macam dulu. Saya sayang kamu semua, jangan lupakan saya. Untuk kawan yang sentiasa bersama saya, haruslah anda terbaik…^___^

Hahaha..gila terharu!

Ok. Kembali ke dunia nyata. Sebenarnya ada hikmah kenapa benda-benda semua ni berlaku. Allah nak tunjuk bahawasanya, setiap benda dan perkara di atas muka bumi ini, pasti ada hikmahnya. Hanya sabar menunggu apa yang terbaik pasti berlaku.

Ya, saya akan sabar menunggu ya Allah.

“Saya manusia tipikal yang akan terkenang pada perkara lampau, tidak kiralah perkara itu manis atau pahit, yang penting pada setiap perkara itu ada nilainya tersendiri, itu  bermakna ingatan dan perasaan saya masih berfungsi dengan baik..^__^..”