Archive for Ogos 2012

Menu Bagi Orang Sakit

menu orang sakit..:)

Salam,

Jumaat lepas diserang gastrik. Seingat aku kali terakhir diserang gastrik pada bula Mei tahun lalu. Lama tak lama ‘dia’ menyepi. Jadi, petang masa berbuka memasak untuk diri sendiri menu di atas; bubur nasi cair, sawi tumis, sambal lobak masin dengan ikan bilis pedas dan sayap ayam bakar (beli).

Serius, tak ada benda yang boleh masuk tekak kecuali bubur nasi. Itu pun sedikit saja yang mampu ditelan. Sayap ayam bakar tu sepotong saja masuk mulut. Baki semua plan buat makan sahur, tak ada, tersungkur aku tertidur sampai subuh.Erk…esoknya, perut, berkeroncong lagu sedih. Alahai, nasiblah kau perut dapat tuan macam aku. T____T

Ikan bilis sambal campur sayur lobak asin dan cili..:)

Sambal bilis dan sayur lobak/sawi asin.

Ini all-time-favourite. Memang pasangan paling sepadan dengan bubur nasi tawar. Kalau sihat konfom dua mangkuk bubur masuk perut..kihkih..tapi tekak orang sakit, kesian, akhirnya terbuang dalam tong sampah, dah memang masak dengan portion seorang, sangat sikit. Sorry ya sebab membazir. Kalau di rumah bapa pun seorang peminat bubur selain mee makanan kegemarannya, bapa selalu minta mak masak ikan bilis sayur lobak/sawi asin ni. Yummy! silalah try makan. Saya gerenti anda akan tidak menyesal. For sure!

Sayur sawi tumis

Sayur sawi tumis.

Kebiasaannya bukan sawi jadi pilihan. Kangkung atau baby kailan, tetapi Jumaat tu malas mahu pergi pasar beli bahan mentah, godeh-godeh peti ais terjumpa dua rumpun sawi putih lebihan lepas buat mee goreng hari tu, nasib baik belum kuning daunnya. Oleh kerana makan seorang, maka hanya serumpun sawi sahaja digunakan. Sawi dikerat-kerat kemudian syeng-syeng atas kuali dengan bawang merah saja. Dasar pemalas. Tapi tak sedap, sebab tak rasa belacan dan pedas. Rasa ‘gantung’ saja makan.

Orang sakit memang mengada-ngada lebih!

Tapikan, kalau makan bubur nasi dengan sayur kangkung goreng sotong atau kailan ikan masin…fuhhh..memang superb! wa caya sama lu, mentua lalu depan tak perasan. Ok, lepas tu sayur pun jadi bahan dalam tong sampah. Sorry ya!

Bubur yang sengaja dicairkan

 Bubur nasi tawar.

Selalunya bubuh ayam dalam bubur, tapi bajet-orang-sakit-tak-larat-nak-pergi-pasar jadi buat bubur kosong sajalah.

Cincang ayam, tumis kejap dengan bawang dan halia, kemudian campak dalam bubur, juga sangat sedap. Adik aku paling teror masak bubur tu. Aku pernah try buat, tak menjadi, terlebih bubuh kunyit sampai bubur jadi warna kuning likat, siap tak kena makan dan free-free kena gelak abang-abang dan adik-adik yang jahat. So, sampai sekarang tak akan masak bubur untuk diorang. Masak untuk diri sendiri saja. Merajuk!

Bubur cair sebenarnya tak berapa sedap, kena pekat sikit, baru terasa nasi dan boleh dikunyah. Taklah rasa nak termuntah sangat. Tapi, aku mana-mana pun boleh, pekat, cair, putih, kuning semua belasah. Hehehe..:)

Good match!

Telur Masin.

Hah! yang ini pun sangat matching makan dengan bubur tawar. Tapi, serius, aku tak suka, sebab bau hanyir telur. Kadang-kadang kalau teringin baru gatal-gatal cubit sikit. Dengan syarat telur masin tak berbau hanyir.

^________^

Sayap ayam bakar ihsan dari adik

Sayap ayam bakar.

Add-on menu. Tidak wajib dimakan bersama bubur nasi tawar. Tapi tekak rasa nak makan, kebetulan adik pergi bazar, minta beli sampai dua ketul. Alhamdulillah, ada juga aku sentuh sekerat. Lebihan…emmm…

Kuah sambal bolehlah tahan.

 

Susu segar dari ladang

Susu segar.

Tekak craving for the susu.

Telefon member. Kebetulan dia di pasaraya depan rumah. Terus minta beli.

Aku:”Belikan bah susu Daily Fresh, kotak warna biru putih ada gambar lembu,”

Member:”OK”

Beberapa minit dia call.

Member:”Da, susu Fresh Milk kah?biru putih?”

Dia konfom kan semula.

Aku: “Iya, thanks dear,”

Terharu sebab ada yang tolong belikan. Ok, sampai rumah, OMG! bukan ini..bukan…bukan..tapi dalam hati sahaja. Takut siteman kecik hati. Oleh kerana rasa ingin kansusu dari tengah hari, terus minum. Ya Allah! susu itu rasanya macam susu segar yang baru diperah dari susu si ibu lembu. Package, ada bau lembu atau tahi lembu. Terus buang. Yewww! kenapa begitu rasanya. First time minum susu jenama itu.

Aku yang bersalah. Cuba perhati gambar, sebenarnya aku minta beli susu jenama Daily Dairy..kihkih..itu memang pure susu segar dari Kundasang, made in Sabah bah. Sedap! Bukan Daily Fresh..hihi..:)

Apa-apa pun terima kasih Jiebam dear, love you-lah.

Bubur nasi beras bario

Bubur nasi perang berasa bario.

Beras perang ni asal dari Sarawak dan Sabah. Borneo. Sangat wangi dan manis. Sedap sangat buat bubur. Serius. Beras sangat mahal. Ini salah satu bubur nasi yang aku sarankan kamu cuba, sangat superb. Betul.

Ok,lah diharap siapa yang sakit dan tekak tak nak terima makan berminyak, silalah cuba makan bubur. Back to basic. Time kecilkan makan bubur..hehe…:)

 

Jangan Main Mercun!

Salam,

Melampau!

Mentang-mentang kau ada mercun sesuka hati saja main letup-letup. Sampai sakit sudah jantung aku asyik terkinjat boboi dari tadi. Ishh..memang macam nak kena lempang. Bukan dah kena larang tak boleh bakar dan main mercun kan?Baiklah, kalau masih berkeras sangat main mercun, main dalam rumah sendiri. Orang sekeliling tidaklah terkejut gaban macam nak putus jantung. Aduhai.

Mereka kata, tiada mercun, tidaklah meriah raya. Ah! mengarut. Meriahnya hari raya dengan alunan takbir raya, bukan dengan dentuman mercun-apa-apa-ntah tu. Budaya mana entah diorang semua bawa. Bunyi dentuman dari semua penjuru, barat, utara, timur, selatan, macam main perang-perang bom dan kereta kebal.

Ehem…meh nak ceramah sikit.

Tak payah sebut hukum yang telah diputuskan oleh jemaah ulama’ atau sesiapa sahaja, mesti akan ditepis oleh sipemain mercun tegar. Biar siapa pun bercakap, jangan dilihat kepada siapa yang berkata tetapi dengar apa yang dikatakannya. Jangan jumud tidak bertamdun.

Melakukan apa-apa benda atau perkara yang memudaratkan kepada diri sendiri, harta benda, orang lain dan maruah adalah sangat ditegah dan diharamkan oleh Islam. Janganlah kamu mengguris hati jiran-jiran kamu.

Lagipun, membakar mercun seperti membakar duit. Membazir, baik kau beli ayam buat masak rendang, beli daging buat masak gulai tak pun, masuk sampul bagi dengan budak-budak yang datang rumah, ada juga faedahnya. Daripada kau bakar mercun, berbunyi sekali lepastu lesap sunyi, ditambah dengan maki hamun orang sekeliling yang terkejut, dapatlah dosa dan ‘doa’ dari mereka. T______T..(pssstt…seperti yang selalu aku buat bila terkinjat. Percuma dapat makian, reda sajalah sipemain mercun..:)

Manalah tahu, ada jiran-jiran dan orang sekeliling kita yang lemah jantung, tak boleh nak dengar perkara yang ‘tiba-tiba’ tanpa amaran, apalah nasib mereka. Cuba jalankan sosial responsibility kita sebagai manusia dan masyarakat. Beringat dengan orang lain. Pentingkan diri sendiri sama seperti sirabun yang tak mahu pakai kaca mata, sudah terlanggar orang tidak meminta maaf, malah dia pula cakap orang lain tak ada mata..^____^..erk! sangat hodoh. (Nasib saya sirabun yang sedar diri ~___~)

Nabi s.a.w bersabda :

من ضَارَّ أَضَرَّ الله بِهِ وَمَنْ شَاقَّ شَاقَّ الله عليه

Ertinya : Barangsiapa yang membawa mudarat maka Allah akan memudaratkan dirinya sendiri, sesiapa yang menyusahkan orang lain, Allah akan menyuasahkannya pula” (Riwayat Abu Daud, no 3635, 3/315; Ahmad, 3/453 ; Tirmidzi : Hasan Gharib ; Syeikh Syuaib, Hasan Bi Syawahidi)

Nah..mahu?sekarang Allah akan bayar kes. Kalau tak mahu dengar, main mercun dalam bilik sendiri. Muktamad. Erkkk..kalau mau main pun main mercun katak atau pun pop-pop saja. Hehe…>____<

Nah..main ni saja ya, kalau ketagih sangat pun..

 

Degil sangat. Nak tunggu sampai jadi macam inikah?

Ini angkara orang lain, dia menjadi mangsa. Siapa mahu bertanggungjawab?-Credit-google

Jiwa selamat tanpa mercun!

Akan mengurangkan sakit jantung di negara kita…^_____^

Perempuan Berkalung Sorban

Salam,

Aku, sangat ketinggalan zaman, terpaksa diakui buktinya baru menonton filem yang diterbitkan 4 tahun lalu. Tapi, ada aku kesah?hehe..^_______^

Filem ni sudah lama cari dalam YouTube dan risik-risik di internet, oh..sungguh tidak bernasib baik, sebab tak ada yang sudi berkongsi. Sob..sob..sob.

Perempuan Berkalung Sorban. Nasib baik Astro Pelangi buat tayangan promosi dan menayangkan filem yang penuh kontroversi ini. Penuh emosi tengok dengan Mak. T____T

Sebenarnyakan, dulu kan, niat nak tengok filem ni bukan sebab kontennya, tetapi lebih kepada mengejar hero pujaan hati ku, Reza Rahadian. Ceh! mengarut. Yelah, dalam filem ini watak yang di bawa oleh si hero sangat songsang! menyesal tengok, pastu macam nak-nak benci dia. Benci betul dengan watak Samsudin yang rakus.

Filem ini sebenarnya telah dikontroversikan kerana berkaitan dengan ajaran Islam yang konservatif. Cuba tonton dan nilai sendiri. Aku juga panasaran tengok semalam, asyik merungut ‘ishhh..bodoh,’ ‘ishh..ada pulak’, ‘isshhh..macam-macam”..haha..itulah perkataan yang acap kali keluar dari mulut sambil urut-urut dada, mak kat sebelah asyik ketawakan aku yang beremosi..kihkih…

Watak Anissa lakonan Revalina S. Temat sangat mengancam, menusuk-nusuk ke jantung, macam kau pun terikut rasa sakit. Percayalah. Perempuan, sentiasa melebih-lebih…hehe…T_________T

Dari sisi gelapnya filem ini.

* Bab menggunakan dalil daripada al-quran dan hadis aku tak mahu komen lebih-lebih, sebab tak berapa arif. jadi, kita tinggalkan bab itu ya.

*Ada pula, perempuan nak baca buku moden pun tak boleh, nak keluar rumah pun tak boleh, nak naik kuda pun tak boleh. Apatahlagi nak belajar tinggi. Serba-serbi tak boleh. Walhal, Islam itu tidak memberatkan penganutnya. Bergantung kepada akhlak wanita itu sendiri.

*Akibat terlalu dikongkong hasilnya, apabila bebas wanita akan menikmatinya tanpa sempadan dan tidak mengira dosa, seperti watak Aisyah. Nauzubillah. Dalam Islam sendiri kena bersederhana.

* Menganggap perempuan sangat lemah dan kerap melakukan dosa. Filem ini mengetengahkan, perempuan kalau mendedahkan diri di dunia luar akan banyak berlakunya khilaf dan sangat mudah hendak mendapatkan syurga hanya dengan taat kepada lelaki. Memang diakui, perempuan sangat mudah masuk syurga begitupun sangat mudah masuk neraka. Tetapi filem ini serupa mengatakan ‘Eh, kau perempuan duduk rumah, layan suami di atas katil dan duduk di dapur masakan makanan laki’. T______T..no offense!

*Lelaki!

Paling tak tahan watak si Samsudin yang rakus dengan isteri sendiri. Isteri dia buat macam hamba seks dan orang gaji. Duduk di dapur dan melayan nafsu suami hatta sedang berhalangan, kena layan suami walaupun di mana sahaja ketika suami berkeinginan. Isteri tak nak sanggup secara paksa yang boleh diertikan sebagai ‘rogol’. Nauzubillah.

*Hanya lelaki yang berhak membuat keputusan. Nak belajar kena ada muhrim. ^__________^

*Ceramah agama yang dilaung-laungkan oleh ustaz di pasentran semua lebih kepada tanggungjawab perempuan. Tidak kepada lelaki.

*Cara didikan seorang ayah terhadap anak perempuan. Anak lelaki dilebih-lebihkan, anak perempuan dibiar-biarkan..huhu…

Dari sisi terangnya (hahaha…) filem ini.

* Mengetengahkan unsur-unsur agama. Sangat membawa kebaikan, sejuk mata memandang perempuan-perempuan berpakaian sopan, bertutur santun. Ah! aku ingin jadi seperti mereka…^____^…insyaAllah.

* Aku mahu jadi sekuat Anissa dan Ibu Mutmainnah, tidak jatuh dirodok ombak, tidak terbang ditipu taufan, tetap teguh berdiri walau seberat mana bebanan yang dipikul. Sangat mengagumi sifat cerdasnya Anissa dalam melayani karenah ayah sendiri yang terlalu konservatif, perangai suami yang macam syaitan..uffff..kalau akulah..sah pengsan tiap-tiap hari..:P

*Penegasan terhadap hak wanita. Apabila Anissa berjaya merungkaikan masalah wanita ketika menjadi kaunselor. Wanita ada hak untuk bebas dari belengu kekejaman lelaki bergelar suami.

*Menegaskan wanita boleh hidup tanpa suami, kerana di dunia nyata, isteri sanggup dilakukan seperti binatang dan tidak berani meminta cerai, kerana memikirkan nasib anak-anak yang tidak berbapa. Sila ambil pengarajaran. Wanita boleh hidup tanpa lelaki!

~ _____~

“Jangan sebut aku perempuan sejati jika hidup hanya berkalang lelaki. Tapi bukan berarti aku tidak butuh lelaki untuk aku cintai. (Nyai Ontosoroh)”..^___^

Tahu tak, perempuan tetap perempuan walau tanpa lelaki di sisinya, asalkan dia menjaga maruahnya, maka,tetaplah perempuan di sisi Penciptanya.

Psttt..jangan terpengaruh dengan apa yang aku tulis, ada baiknya kamu sendiri yang nonton ya..walaupun filem itu sudah basi..wekkk!

Selamat menonton semua! buang sisi gelapnya, ambil sisi terangnya ok..>________<

Anak saudara ke-11

Salam,

Syukur alhamdulillah, saya menyambut kelahiran anak saudara yang ke-11 tahun ini pada 02 Ogos hari tu. Tumpang gembira dengan akak dan abang ipar kerana sudah menunggu cahaya mata hampir lima tahun. Tahniah. Nama si baby belum lagi ada. Kita tunggu nanti ya.

Sayang, membesar jadi anak solehah ya..^___T

Nenek Safiah dan atuk Misni sangat gembira, tak sabar nak turun Melaka September nanti.