Posts from the ‘Educate’ Category

20 Signs You’re A Creative Person

1. You have an authority problem.
Creative types don’t always get along well with management because they would rather march to the beat of their own drum.

2. You have a hard time relating with people.
Most people have a strong desire to fit in, something that you don’t understand. Conformity is gross.

3. You like to solve problems.
While most people are running and hiding from problems, you purposely seek them because you love nothing more than a fresh new challenge.

4. You are your own worst critic.
You wrote a blog many months ago and thought it was wonderful at the time you published it. But then you read it again later and wonder, “What the hell was I thinking?” You then identify approximately a thousand ways it could have been better and kick yourself for being so stupid.

Note: Coincidentally, this is why I REFUSE to read my own old blogs and articles.

5. You ask lots of questions.
A stagnant mind devoid of curiosity doesn’t have the capacity to create.

6. You carry a notebook everywhere you go.
Because how else can you remember all those brilliant ideas that strike you on the fly?

7. You find beauty in the ordinary.
Creatives live in the present and are in constant awe of the world around them.

8. You are numb to rejection.
Let’s face it: it’s a hard world out there. If becoming a writer or actor or artist was easy, a lot more people would do it. Getting that dreaded rejection letter stinks at first, but eventually you become able to just shrug it off and go on to the next one.

9. You understand the power of atmosphere.
There is a reason some authors travel to a rustic cabin or sandy beach to write their novels. Some atmospheres are more conducive to creativity than others. Maybe you like to pack up your laptop and go to a coffee shop, downtown bench, or under a tree at the park. Whatever the case may be, you know the locations that boost your creative juices.

10. You think most people have poor taste.
You might find the movies and music most people enjoy to be downright terrible. I don’t know about you, but I believe a kitten dies every time someone listens to Nickelback.

11. You are a people-watcher.
Why do people watch TV when real life is infinitely more interesting?

12. You aren’t in it for the money.
Money pays bills but it doesn’t provide happiness. There are much easier ways to make a living. This isn’t about money, it’s about passion.

13. You experience emotional highs and lows.
Your emotional life is not a straight line. Instead, it is more like the path of a roller-coaster full of dips, drops, hills, loops, and twists. Sometimes you might experience an eruption of happiness and a crash to sadness within mere moments of each other. The most painful parts usually find themselves in your art.

14. You seek inspiration.
Inspiration doesn’t happen on its own. Whether it is the opening of an art gallery, a theatrical production, or live music at a downtown bar, you search for inspiration wherever you can find it. It’s nice to know you’re not alone in your desire to create.

15. You have an interesting sense of humor.
Off-color jokes are the best kind of jokes.

16. You evolve like a boss.
An ability to adapt to challenging scenarios is necessary for survival in the creative jungle.

17. You hate stereotypes.
You understand that human beings are way too complicated to be dumped into gender roles or stereotypes.

18. You don’t have a filter.
Don’t you think life would be much more fun if everyone just said what they were thinking with no filter? There is no such thing as TMI (Too Much Information).

19. You take time to think.
Your brain is your greatest asset.

20. You don’t bend to pressure.
Whether it’s a hater who thinks your work of art sucks, a family member who thinks “you should get a real job,” or a friend who thinks your idea “will never work,” you don’t cave to outside pressure.

Are you a creative person? Did you find yourself in this list? If so, please feel free to say hello in the comments.

Credit: Lifehack

7 Things to Avoid Saying

1. “I can’t…”

“Can’t” is a debilitating word that puts up a barrier between you and your goals—it’s like you’ve almost failed before you’ve begun. Someone very wise once said to me that there’s no such word as “can’t”. That’s a great way to look at things; give yourself a chance for success by ditching the word completely.

2. “I’ll try”

Have you ever “tried” to stand up. Try it now. Try to stand up. Did you do it? No, because it’s not possible to “try” and do something. When we say “I’ll try”, what we’re really saying is that we’re not ready to commit. As Yoda from Star Wars once said: “Do or do not. There is no try.”

3. “I wish I didn’t have to…”

Otherwise known as moaning. No one likes to listen to someone groan on, and plus, it’s pointless to do so. If you don’t like something, then take action and change your situation. Otherwise, you might as well get on with life with a smile on your face!

4. “I should…”

The word “should” is inherently negative. “Should” implies a lose: lose situation and it’s just not conducive to positive outcomes in life. It’s a form of criticism, and it’s best left out of your everyday language. Instead of beating yourself up for what you should have done, focus on what you have the power to change.

5. “I need…”

How often do you proclaim a “need” for something, versus how often you genuinely need it? The word “need” creates an unhealthy dependency. The next time you hear yourself say this, have a re-think to determine if you really need what you’re talking about. If you don’t, then let go and minimize any negativity.

6. Pessimistic greetings like “Not bad” or “could be worse.”

I hear this all the time! So many people feel the need to buy into these common phrases without even thinking about what they are saying. They are so negative! Why not say something positive, or at least be honest? (There’s nothing worse than saying you’re “great” all the time if that’s not how you really feel.)

7. “Never.”

The word “never” creates immediate restrictions on your life, and when we say that word, it’s very rarely an accurate reflection of the choices that are available to us. It closes our mind to solutions and creates unnecessary limits. Decide today to never say never again!

SEE ALSO: 5 Things To Stop Saying to Your Kids and What to Say Instead

7 Things to Start Saying

1. “YES!”

Entrepreneur Richard Branson claims that making a conscious decision to say “yes” to more things is one of his secrets for success. Next time your natural instinct is to say no, try saying yes instead. Open your mind to a whole new world of possibilities and watch as your life suddenly becomes much more interesting.

2. “I’m lucky / grateful…”

It’s been proven that gratitude can relieve symptoms of depression and unhappiness. Before I go to sleep, I like to remind myself of 3 things each day that I’m grateful for, or lucky to have in my life. This is a nice way to go to bed with positive thoughts instead of being kept awake by worries or fears.

3. “I Will.”

This is a great replacement for “I’ll try”. Consider for a moment how much more powerful the words “I will” are, compared to “I’ll try”. By saying “I will”, you’re really committing to something and your goals suddenly feel possible. Don’t worry too much about whether you actually reach the goals or not—this is about you setting yourself up for success, not failure.

4. “What if?”

This is a great alternative to words like “never” or “impossible”. Instead of limiting us, the phrase “what if?” creates possibility. It encourages solution-oriented thinking, which helps us to solve problems. The next time you feel as though a situation is hopeless, try asking yourself “what if?” and see what solutions pop up.

5. Positive Greetings such as “I’m well.”

Instead of saying “not bad” or “could be worse” when someone asks you how you are, try a simple “I’m well, thankyou” instead. Alternately, if you’re not having a great day, be honest but with a positive spin—“I’m not having the best day but I’m sure tomorrow will be better.”

6. Positive instructions such as “Remember to…”

If I said to you “Don’t think about a pink elephant” right now what did you just think of? A pink elephant, right? So we’re actually thinking about the very thing we want to avoid. This can be really dangerous when we use instructions such as “don’t forget to pay the bills today” because all our brain hears is “forget to pay the bills!” If we flip our language so it’s positive, however, we get much better results. If you want to remember something, then tell yourself just that, instead of what you don’t want to do.

7. “Things could be worse…”

The next time you find yourself in a challenging situation, try re-framing your problem by comparing it to something worse. This is a great way to minimise the size of your problems. When we put things into context, we can gain perspective and suddenly our problems don’t feel as bad.

Credit to: http://www.lifehack.org/articles/communication/7-things-not-to-say-and-7-things-to-start-saying.html

Hari Kekasih Tanpa Kekasih

Salam,

Credit: terima kasih pakcik google..:)

Credit: terima kasih pakcik google..:)

Saya sangat TIDAK berkenan dengan perbezaan pendapat mengenai status menyambut hari 14 Februari ni. Apa istimewa sangat hari tersebut.

Di antara BUDAYA dan AGAMA pun tak boleh hendak beza para bijaksana di luar sana.

Setiap tahun juga isu yang sama, perbalahan yang sama, alasan yang juga sama, fatwa yang juga sama dan orang-orang berfikiran liberal itu jugalah macam kera termakan cili yang sama, heboh, kepoh pasal status haram halalnya Valentine Day.

Eh! adik, abang, akak, tuan, puan, suka hati kaulah nak sambut ke tak, nak berkasih dan sayang ke tak, janganlah kecoh sangat macam kau seorang saja ada kekasih. Eiii! geli ketiak tau tak.

Kau nak kepit kekasih kau seharian suntuk sampai lembik macam biskut kena celup dalam teh panas pun orang tak kisah. Tak payahlah kecoh tak boleh tu tak boleh ini sampai babitkan agama. Ikut suka kaulah kalau agama kau suruh, buat, kalau tak tinggal, senang kan. Nak kecoh pesal, buat menyemak…<—-tetiba memanas..hehe..:)

Entri ini khas untuk mereka yang 'bijaksana'.

Nah untuk muslim yang bijaksana..credit: pakcik googel

Ok, bagi yang beragama Islam pihak yang ‘berwajib’ sudah meningatkan anda bahawa Valentine Day TIDAK dibenarkan menyambutnya, dalam kata lain menyambut bersama KEKASIH YANG TIDAK SAH, perkara itulah yang di HARAM kan. Tetapi, HALALNYA anda hanya boleh menyambut hari tersebut bersama KEKASIH YANG HALAL seperti mak, bapa, suami atau isteri, dan tidaklah berniat untuk menyambut HARI KEKASIH itu bersempena 14 Februari ini, semata-mata. Ok, anda dapat? Bukannya hukum agama itu yang kejam sangat wahai kalian. Bahagian HARAM itu terletak pada status perhubungan.

Mencegah lebih baik daripada merawat, betul tak wahai para bijaksana? Tak tahu pula kalau melakukan perhubungan intim sebelum berkahwin dan melahirkan anak luar nikah, kemudian campak tepi longkang boleh diamalkan oleh agama lain, hamba kurang arif. Sila tanya para bijkasana di luar sana.

Kebiasaanya, para PASANGAN KEKASIH TIDAK SAH akan menyambut HARI KEKASIH mereka dengan cara yang BERLAINAN sedikit daripada HARI KEKASIH biasa-biasa ditambah dengan coklat, bunga-bungaan, dinner, special gift, surprise! dan macam-macam lagilah.

Kebiasaannya juga, kebanyakan PASANGAN KEKASIH YANG TIDAK SAH sahaja baharu nak tergedik-gedik tunjuk sayang bagai, caring sungguh konon, serius bagai nak mati ‘nak kahwin’ dengan kau, akhirnya akan membawa kepada hubungan seks. Sebab telah berjanji sehidup semati kita ye sayang, sanggup serah jiwa dan badan, alang-alang sayang, badan melayang ye sayang, esok-esok dah TERmengandung. Suami isteri yang sah tak pun mengada-ngada beli itu beli ini, bagi surpise segala, diorang ni relaks je. Korang je gedik!

Ok, sila label saya tipikal-Melayu-Islam. Memang pun..^___^

Kemudian, yang bijaksana, kenapa 14 Februari ini sahaja baru nak kecoh pasal hari kekasih? Baru kecoh nak tunjuk sayang bagai? tak ada hari lain kah? Adakah coklat, bunga dan tempahan meja makan di restoran hanya dijual dan dibuka pada tarikh ini. Tidak, bukan?

Hmm…atau hanya tarikh ini sahaja HALAL mengungkap kan sayang?meluahkan perasaan? menunjukkan sikap kasih? Tidak, bukan?

Errrmm..atau hanya tarikh ini barulah hati-hati para KEKASIH terbuka untuk menerima cinta dan sayang? rasa terharu yang melampau? bahagia yang tiada tara?

Tak faham betullah saya. Tak usah kecohlah. Mari kita berdamai. Maaf kalau ada individu dan pasangan KEKASIH TIDAK SAH yang terasa dengan ayat saya. Mohon muhasabah, akak nasihatkan.

Esok sama sahaja macam tarikh-tarikh dalam bulan dan tahun yang lain. Paling penting esok kerja bagi pekerja, sekolah bagi yang pelajar, kuliah bagi siswi-siswa, bagun pagi macam biasa, pastinya matahari akan terbit kalau cuaca elok, coklat dan bunga ada jual adik, restoran itu buka jugalah adik..apa susah mahu tunggu setahun sekali baru mau makan spesial, baru mahu kasi itu hadiah cokolat sama itu bunga sama kekasih..alamak adik..kampung sungguh akal kamu kan.

Eh! ok..siapa mau belanja saya coklat dan bagi bunga hari-hari pada saya sila PM. Saya ON sahaja..:)

Oh! tahun ini saya menyambut hari kekasih tanpa kekasih..^___*..lagi!

Tapi siapa yang peduli kan? Tiada.

Sila tempelak saya dengan berkata ‘kau tiada kekasih itulah yang kau dok mengutuk orang yang ada kekasih sambut hari kekasih, memang kau tak faham sebab kau tahun-tahun sambut HARI KEKASIH TANPA KEKASIH’ kemudian caci maki lah hamba yang hina ini. Saya redha di dunia untuk redha di ‘sana’..

^_______^

Jangan lakukan, pleaseee!

Lalang yang Nakal

“Saat kita menanam padi, rumput ikut tumbuh.
TAPI saat kita menanam rumput, tidak pernah tumbuh padi.

Dalam melakukan kebaikan, kadang-kadang hal yang buruk turut menyertai.
NAMUN saat melakukan keburukan, tidak pernah ada kebaikan bersamanya”

Tips jangan tersalah pilih isteri

Salam,

Hari ini saya bagi tips bagi para teruna di luar sana macam mana mahu pilih isteri yang luar dalam memang cantik. Bukan make-up saja tebal seinci, tetapi hancur..:)

Credit: Tuan punya gambar dan pakcik google

Credit: Tuan punya gambar dan pakcik google

Ini tips yang selalu Mak uar-uarkan kepada kami ketika dia mendidik anak-anak perempuannya.

1. Tengok bontot kuali atau bontot periuk

Orang zaman dulu-dulu kalau nak cari bini, Mak siteruna akan sekodeng dapur rumah sigadis. Kalau bontot kuali bersih berkilat, sah boleh jadi menantu..:)

Notakaki:
Gadis zaman dahulu tak kerja, jadi adalah masa nak sental bontot kuali dan periuk segala kan..:)
Gadis zaman sekarang dapur pun kat kedai, dapur memang tiada asap..silap haribulan kuali dan periuk pun tak dapat beza..kan?..:P

2. Bilik tidur

Jangan sampai lantai pun tak ada ruang nak pijak..sudah..alamatnya…

Nah, kalau bilik peribadi sendiri tak pandai bagi bersih apa lagi kalau sudah berlaki, rumah mesti tunggang langgang kan? Hah, daripada situ kita akan dapat menilai gadis ini. Dalam bilik tiada siapa yang tahu, bersepah ke, tunggang terbalik ke, baju bergantungan ke, katil tak kemas ke, cadar dan sarung bantal dah berdaki seinci ke, orang tak peduli, hanya si gadis sahaja yang tahu. Itu menunjukan komunikasi tanpa lisan. Tak perlu tanya si gadis “Awak ni pembersih dan teliti tak dalam pengurusan rumah tangga?”. Tak perlu, hanya lihat kamu dapat menilai si gadis dapat mengurus rumah tangga atau tidak..^___^

Notakaki:
Tapi sang teruna jangan berani-berani masuk bilik tidur si gadis sebelum sah ikatan, tapi kalau nak kena rasa parang si ayah dipersilakan.

3. Tengok kuku kaki

Mak saya sangat perihatin bab-bab kuku kaki anak-anak perempuannya. Masa saya muda remaja dulu, kakak saya selalu ambil alih tugas mak potong kuku. Akak saya akan sental kuku kaki dengan pencuci kuku yang warna pink dan orange, pastu dia korek sampai hilang daki-daki yang kat tepi jari tu. Sakit memang sakit, tetapi hasil memang rapi.
Mak saya kata mentang-mentang kuku kaki tu tersembunyi dalam kasut tak semestinya tak nak bagi bersih, kuku akan efek bau kaki.
Yelah, kitakan selalu concern dengan kuku tangan yang zahirnya kita nampak setiap masa, tak ada orang yang kisah pun dengan kuku kaki kamu. Paling menonjol adalah kuku tangan, itu buat makan, kuku itu juga nampak ketika buat kerja, untuk cebok pun guna tu juga..:P

Notakaki:
Orang zaman sekarang dah pergi kedai buat manicure and pedicure kan? Jangan tertipu..

4. Tandas dan bilik air
Ok, sila tengok mangkuk tandas rumah si gadis, adakah putih berkilat atau kuning berdaki?tak pun cuma pijak lantai bilik air si gadis, licin atau tidak?

Kalau dah nampak toilet bowl pun sampai berdaki dan hati berkata-kata nak guna, damn! sah si gadis tak kisah pun dengan kebersihan ‘tempat peribadi’ di mana si dia ‘bermeditasi’.

Lantai bilik air kalau kau pijak rasa macam nak tegelincir, sama juga macam dia tak mandi…:P

Notakaki:
Serupa tak basuh selepas menyahut panggilan alam dan tak mandi berhari-hari…:)

5. Cara makan
Perempuan, kalau nak tengok dia ni cermat atau lemah lembut, sila perhati ketika dia sedang makan. Cermat bermaksud tidak clumsy, gelojoh, sentiasa tenang dan positif.

Kalau makan pun comot, sememeh sampai ke baju..faham-faham sajalah.

Notakaki:
Bagi kaum lelaki pula, kalau nak tengok macam mana keperibadian dia ketika melakukan perhubungan intim, sila perhati gaya makan mereka..:)

6. Tumit kaki

Ya, tumit kaki kena bersihkan tiap-tiap kali mandi. Kalau sampai tak nampak urat sudah, memang entah berapa abad tak pernah sental.

Notakaki:
Mandi kalau sental badan saja tak bermakna, walhal kaki lah yang selalu terdedah dengan kotoran..:)

Kenapa saya perlu bersyukur?

Salam,

Perlu, sangat perlu untuk saya dan kamu untuk bersyukur kepada Ilahi. Banyak perkara yang mewajibkan kita berterima kasih kepada Allah S.W.T. Syukur alhamdulillah.

1. Saya ada keluarga bahagia

My big family ever. I love you all with my heart.

My big family ever. I love you all with my heart.

Separuh daripada anak-anak buah yang pelbagai ragam..:)

Separuh daripada anak-anak buah yang pelbagai ragam..:)

Cute kan?nilah anak-anak buah yang jauh nun di Semenanjung..tapi itu tidak menghalang kami untuk saling mengasihi..makcik sayang kamu semua..:)

Cute kan?nilah anak-anak buah yang jauh nun di Semenanjung..tapi itu tidak menghalang kami untuk saling mengasihi..makcik sayang kamu semua..:)

Keluarga saya, keluarga besar, sangat besar dan meriah…^___^
Saya ada Mak dan Bapa yang outstanding gojes dan sangat mulia. Tanpa mereka entah apalah jadi kami adik beradik. Banyak budi dan jasa mereka terhadap saya dan adik beradik. Mereka sangat memahami, sangat cool dan penyayang.
Saya ada abang dan kakak yang baik, pengasih dan sangat membantu dikala susah. Saya ada 3 orang abang dan 3 orang kakak.
Saya ada 4 orang adik, 2 lelaki dan 2 perempuan.
Saya ada 10 orang anak saudara-yang-cute-comel-loteh-dan-penghibur. Betapa bertuahnya saya kan?. Syukur ya Allah.
Opppsss! belum termasuk ipar duai saya..abang ipar 3 orang, dan kakak ipar 2 orang..:P
Dulu masa sekolah rendah dan menengah Mak dan Bapa yang bertanggungjawab ke atas saya. Meningkat remaja masuk universiti turn akak dan abang menjaga saya, beri saya perbelanjaan semasa di universiti, jadi kaki dan tangan serta kenderaan yang saya perlukan. Hari ini saya masih bergantung pada mereka. Merekalah penunjuk dan teladan saya. Saya tidak tahu apa akan jadi kalau saya tidak ada mereka semua.
Syukur teramat ya Allah..:)
Seronok kan?

2) Saya mempunyai pekerjaan
Alhamdulillah, selepas saya habis belajar saya tidak menganggur sampai sekarang. Saya hanya bercuti rehat sahaja selama lebih 3 bulan (kunun..:)
Biarpun bukan kerjaya pilihan, tetapi syukurt tetap memberikan saya nafkah setiap bulan. Kerja pun bukan berat sangat. Duduk 9 jam di pejabat dan mengajar whatever you want…:P
Tapi saya happy! happy! happy!
Please, ya Allah! please give me a full gratitude on your fate..and I’ll try my best..syukur alhamdulillah.

3) Saya masih sihat walafiat

Ya, saya masih boleh naik Canopy Walk yang beribu kaki tinggi..ya itu kaki saya..:P

Ya, saya masih boleh naik Canopy Walk yang beribu kaki tinggi..ya itu kaki saya..:P

Saya masih boleh berjimba-jimba, berzumba-zumba, bersalsa (konon!). Ya, saya masih mampu makan sendiri, berjalan ke kedai sendiri membeli makanan, colgate, sabun mandi, masih mampu meningati resepi dan memasak, berupaya untuk mandi sendiri, pergi tandas tanpa bantuan orang lain, bernafas menggunakan hidung, makan menggunakan mulut, kencing secara normal dan masih boleh memakai pakaian sendiri serta mengemas tempat tidur sendiri. BUKAN dengan bantuan orang lain. BUKAN itu satu kewajipan untuk saya bersyukur?
Ya, saya teramat bersyukur.
Rasa malu jika kita rasa kita paling miskin, paling sakit, paling malang dan paling susah. Shame on you!

4) Saya ada kawan-kawan

My friends of MINE..<3

My friends of MINE..<3

Lucu..miss all friends and kind of gila things yang kami buat time di uni dulu..hai, dearest all..miss you'll a lot..

Lucu..miss all friends and kind of gila things yang kami buat time di uni dulu..hai, dearest all..miss you’ll a lot..

Nilah geng keras pergi dating selalu..Mair Ipa..you all awesome!

Nilah geng keras pergi dating selalu..Mair Ipa..you all awesome!

Ya, walaupun kadang kami tidak sefahaman, tapi itulah kawan kan?saya ada pelbagai ragam kawan, kawan dari sekolah rendah, menengah, uni dan terbaru di tempat kerja.
Syukur, merekalah pengganti ketika kita jauh daripada keluarga..:)
Saya masih boleh hang out dengan mereka, berjimba, lepak, makan-makan, gelak-tawa..semua kami kongsi bersama. Mereka yang bersama saya ketika saya maih belajar memahami hidup dan masih cuba untuk bersahabat dengan keperitan dan tipu helah manusia. Ya, merekalah yang menjadi buku panduan dan kamus perjalanan kehidupan saya. Ceeewwwaahhh! tak boleh blah ayat. Sila kalau mahu muntah!
Syukur..syukur…

5) Saya ada ‘boyfriend(s)’

Hahaha..melawak..saya ada BF yang selalu cari gaduh..ni hah..

Hahaha..nilah BF yang suka cari pasal..:P

Hahaha..nilah BF yang suka cari pasal..:P

Mereka berdualah make my day..:P

Mereka berdualah make my day..:P

Actually, there have a lot of things and circumstances that you can make as a reason to be thankful and grateful. The things that I mentioned above is actually four main things that every person has, right?

Starting today, I’ll learn to be grateful, which means, me and you can ‘MUHASABAH’ every day and listing all the good things that happen in a day and if you can, please do every day. Unconsciously, we will smile and be grateful .. believe me .. 🙂

Syukur alhamdulillah…:)

Sumbangan Buku Terpakai

Credit:
Terima kasih tuan punya gambar dan pakcik google.

Credit:
Terima kasih tuan punya gambar dan pakcik google.

Salam,

Bersempena Hari Buku Sedunia Mac ini, saya merancang untuk membuat satu aktiviti di kampus tempat saya mengajar. Saya memerlukan pertolongan anda sekalian untuk menyumbangkan buku-buku terpakai, buku-buku yang anda sudah tidak ingin menggunakannya dan apa-apa jenis buku pun.

Saya memerlukan bahan pameran untuk aktiviti amal ini. Diharap kalian boleh membantu saya dan pelajar-pelajar saya merealisasikan majlis ini.

Wah…entri bukan main formal..^___^

Jika tuan/puan prihatin ingin menyumbangkan bahan bacaan boleh menghantar ke alamat seperti berikut:

Rasidah Misni,
Kolej Yayasan Sabah,
City campus Sembulan,
Jalan Ibu Pejabat JKR,
Off Jalan Mat Salleh,
88100 Kota Kinabalu, Sabah.

Terima kasih.