Posts from the ‘Inform’ Category

7 Things to Avoid Saying

1. “I can’t…”

“Can’t” is a debilitating word that puts up a barrier between you and your goals—it’s like you’ve almost failed before you’ve begun. Someone very wise once said to me that there’s no such word as “can’t”. That’s a great way to look at things; give yourself a chance for success by ditching the word completely.

2. “I’ll try”

Have you ever “tried” to stand up. Try it now. Try to stand up. Did you do it? No, because it’s not possible to “try” and do something. When we say “I’ll try”, what we’re really saying is that we’re not ready to commit. As Yoda from Star Wars once said: “Do or do not. There is no try.”

3. “I wish I didn’t have to…”

Otherwise known as moaning. No one likes to listen to someone groan on, and plus, it’s pointless to do so. If you don’t like something, then take action and change your situation. Otherwise, you might as well get on with life with a smile on your face!

4. “I should…”

The word “should” is inherently negative. “Should” implies a lose: lose situation and it’s just not conducive to positive outcomes in life. It’s a form of criticism, and it’s best left out of your everyday language. Instead of beating yourself up for what you should have done, focus on what you have the power to change.

5. “I need…”

How often do you proclaim a “need” for something, versus how often you genuinely need it? The word “need” creates an unhealthy dependency. The next time you hear yourself say this, have a re-think to determine if you really need what you’re talking about. If you don’t, then let go and minimize any negativity.

6. Pessimistic greetings like “Not bad” or “could be worse.”

I hear this all the time! So many people feel the need to buy into these common phrases without even thinking about what they are saying. They are so negative! Why not say something positive, or at least be honest? (There’s nothing worse than saying you’re “great” all the time if that’s not how you really feel.)

7. “Never.”

The word “never” creates immediate restrictions on your life, and when we say that word, it’s very rarely an accurate reflection of the choices that are available to us. It closes our mind to solutions and creates unnecessary limits. Decide today to never say never again!

SEE ALSO: 5 Things To Stop Saying to Your Kids and What to Say Instead

7 Things to Start Saying

1. “YES!”

Entrepreneur Richard Branson claims that making a conscious decision to say “yes” to more things is one of his secrets for success. Next time your natural instinct is to say no, try saying yes instead. Open your mind to a whole new world of possibilities and watch as your life suddenly becomes much more interesting.

2. “I’m lucky / grateful…”

It’s been proven that gratitude can relieve symptoms of depression and unhappiness. Before I go to sleep, I like to remind myself of 3 things each day that I’m grateful for, or lucky to have in my life. This is a nice way to go to bed with positive thoughts instead of being kept awake by worries or fears.

3. “I Will.”

This is a great replacement for “I’ll try”. Consider for a moment how much more powerful the words “I will” are, compared to “I’ll try”. By saying “I will”, you’re really committing to something and your goals suddenly feel possible. Don’t worry too much about whether you actually reach the goals or not—this is about you setting yourself up for success, not failure.

4. “What if?”

This is a great alternative to words like “never” or “impossible”. Instead of limiting us, the phrase “what if?” creates possibility. It encourages solution-oriented thinking, which helps us to solve problems. The next time you feel as though a situation is hopeless, try asking yourself “what if?” and see what solutions pop up.

5. Positive Greetings such as “I’m well.”

Instead of saying “not bad” or “could be worse” when someone asks you how you are, try a simple “I’m well, thankyou” instead. Alternately, if you’re not having a great day, be honest but with a positive spin—“I’m not having the best day but I’m sure tomorrow will be better.”

6. Positive instructions such as “Remember to…”

If I said to you “Don’t think about a pink elephant” right now what did you just think of? A pink elephant, right? So we’re actually thinking about the very thing we want to avoid. This can be really dangerous when we use instructions such as “don’t forget to pay the bills today” because all our brain hears is “forget to pay the bills!” If we flip our language so it’s positive, however, we get much better results. If you want to remember something, then tell yourself just that, instead of what you don’t want to do.

7. “Things could be worse…”

The next time you find yourself in a challenging situation, try re-framing your problem by comparing it to something worse. This is a great way to minimise the size of your problems. When we put things into context, we can gain perspective and suddenly our problems don’t feel as bad.

Credit to: http://www.lifehack.org/articles/communication/7-things-not-to-say-and-7-things-to-start-saying.html

Pure Marine Collagen (PMC), Rumpai Laut Semporna

Rumpai Gred AAA (Purple) dan Gred A (Putih)

Rumpai Gred AAA (Purple) dan Gred A (Putih)

Rumpai Gred AAAA

Rumpai Gred AAAA

Saya menjadi orang tengah memborong rumpai laut dari Semporna. Harga sangat murah dan berpatutan. Anda tidak akan menjumpai harga yang sangat murah di tempat lain. Jika berminat sila tinggalkan komen; nama, email address, FB address, no telefon. Saya akan membalas dan melayan anda. Terima kasih..^___^

Malam Terindah Nisfu Sya’ban

Salam,

Duduk di tepi tingkap sambil merasa hembusan angin sejuk yang dibawa hujan. Nyaman. Lama bumi KK tidak disirami titisan hujan. Ehemmm…alamak terlebih menghayati suasana malam yang hujan dan sejuk sampaikan bahasa pun jadi sengal-sengal-ubi. Hampeh!

Malam ni, malam pertengahan bulan Sya’ban, itu yang disebut Nisfu (separuh). Nisfu Sya’ban, hari ke 15 bulan Sya’ban. Malam di mana buku amalan kita diangkat ke langit dan ditukarkan buku amalan yang baru. Oleh itu digalakkan agar kita melakukan amal kebaikan supaya amal pertama yang dicatat adalah amal yang dikurniakan pahala. ^___^

Bersamaan dengan ini, saya, hamba Allah yang hina, umat Muhammad yang lemah juga pengikut mazhab imam Syafie yang kurang ilmu, dengan rendah hati, memohon ampun dan maaf atas ketelanjuran kata, kekasaran tingkah laku, kekhilafan rasa hati, keberadaan diri yang tidak menyenangkan juga mungkin tulisan di laman maya sosial muka buku dan blog yang mengguris hati, semua itu, demi Allah, saya pinta maafkanlah, agar buku amalan saya tidak dihitung buruk dan diserahkan dari tangan kiri. Nauzubillah.

Sob..sob..tsk..tsk..terima kasih siapa yang sudi memaafkan saya. Semoga Allah juga memaafkan kalian. Saya ampunkan kesalahan orang yang pernah menyakiti saya juga. Kita kosong-kosing ya!..T___T

Photo credit: pakcikgoogle..^__^

Malam Nisfu Sya’baan, adalah di antara malam-malam yang dikabulkan doa.

Berkata Imam asy-Syafi’ie dalam kitabnya al-Umm: “Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: Sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya ‘Aidil Fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nisfu Sya’baan.”

Nabi bersabda, “Allah swt melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Sy’aban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali orang yang syirik dan yang sedang bermusuhan”. (HR Ibn Hibban)

Kita dianjurkan agar banyak beribadah, berdoa, bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah swt. Malam ini juga disunatkan kita membaca surah Yassin sebanyak tiga kali. Dan pada setiap pengakhiran bacaan diikuti dengan bacaan doa:

1) bacaan pertama MOHON panjang umur dalam kebajikan.

2) bacaan kedua MOHON dimurahkan rezeki yang halal.

3) bacaan ketiga MOHON iman yang sempurna semasa mati kelak.

Doa selepas baca Yassin sila rujuk di sini..berasama terjemahan doa..terima kasih tuan blog, saya kongsi ya… ^___^

Amin. Amin. Amin.

Di samping itu, kita juga digalakkan memperbanyakkan amalan ibadat di tengah malam seperti bangun sembahyang tahajud, membaca al-quran, berzikir dan berdoa sebanyak mungkin. InsyaAllah akan dimakbulkan. Allah Maha Agung.

Lepas itu, lengkapkanlah hari ini dengan berpuasa di siang hari. Sangat indah bukan. Jadi, jangan di sia-siakan malam dan hari ke 15 bulan Sya’ban ini.

Semoga Allah memberkati saya dan kamu semua.

Tiada Tuhan yang Maha Agung selain Allah yang mengurniakan malam Nisfu Sya’ban di antara malam-malam di mana orang beriman berebut-rebutkan fadilahnya. Mahukah kita termasuk dalam golongan ini?mestilah…^____^..

Wasalam…

*(pssstttttt! entri Islamik sikit….>_<)

Rumah Terbalik Sampaikan Mesej Alam Sekitar

Percaya tak?

Salam,

Lepas melawat pelajar berlatihan industri di Ranau tadi sempat singgah kejap di replika rumah terbalik yang heboh diperkatakan di laman FB. Huarhhhhhh…macam tak percaya aku nampak depan mata sendiri. Kreatif gila pemilik rumah a.k.a pembuat rumah..(^_^)..saya suka! saya suka!

Mari layan gambar dulu. Nanti aku cari informasi siapa pemilik rumah ‘pelik’ ini ya..

Dari pandangan hadapan..(gambar aku amik..n_n)

Pandangan dari tepi sebelah kanan..(gambar ori aku amik..n_n)

Macam dalam kartun je kan..so sweet..:)

Kereta pun diterbalikan..kau boleh buat?hihi...

Ini gambar si tuan ruamh..hansem kan?gambar cedok dari google...:)

Sila kagum...:)

Ini bahagian dalam..semua terbalik..(ehsan google)

Dah..dah..lap air liur tu…gambar dah habis..hihi…jom kita kongsi-kongsi mengenai rumah terbalik pertama di Malaysia. Aku cedok dari pak cik google (seperti biasa), khidmat pak cik memang sangat membantu.  Toche..toche..pak cik..love you more la…(^_^)..<—sengal!

Rumah terbalik ini kalau di luar negara ada sudah, orang tak berdarah hidung lagi kalau tengok, tak lap air liur pun, kita je dalam negara masih tak habis-habis kagum <—emmm…termasuk empunya blog, tapi dia malu mengaku, dia menuduh orang lain pulak..—> dengan hasil tangan orang tempatan sendiri. Sila bagi tuan tanah BIG CLAPS..baravo…sangat kagum dan admire beliau. Dah sah-sah beliau sangat kaya..(^_^)..

Empunya rumah terbalik ini bernama Alexander Yee, anak kelahiran Sabah (ewww…saya pun tanak Sabah juga..dengan muka gila bangga!), seorang pengusaha rumah penginapan untuk pelancong di Taman Hidupan Liar di Kinabatangan, juga memiliki firma binaan sendiri..<—tutup mulut semua, jangan melopong…hihi…

Rumah yang beliau bina terletak di Kampung Bantayan-Telibong, kira-kira 40 kilometer dari bandar (Kota Kinabalu) berkeluasan 140 kaki persegi (aku tak tau luas macam mana tu..:) dengan kos pembinaan sebanyak setengah juta. Bahagian dalam rumah ini dibina lengkap seperti rumah normal, mempunyai kemudahan lengkap seperti ruang tamu, bilik mandi, ruang makan juga dapur yang pasti ada ciri-ciri tradisional rumah Sabah..<—jangan jeles orang Semenanjung..—> Tuan rumah berkata (En. Yee) semuanya diletakkan secara terbalik dan ini termasuk peti sejuk, dapur memasak dan periuk nasi di dapur serta mesin jahit.

Menurut encik Yee lagi, rumah itu dibina atas dasar kesedaran mengenai alam sekitar. Kemudian beliau ingin menyampaikan mesej itu melalui pembinaan rumah terbalik ini.

“Jika kita terus mengeksploitasi sumber semulajadi secara berterusan, lambat laun kita akan melihat dunia ‘terbalik’ (musnah),” kata Yee.

Pembinaan rumah terbalik itu mengambil masa hampir enam bulan melibatkan bumbung, dinding dan lantai yang diperkukuhkan dengan hiasan dalaman yang membuatkannya seperti tergantung.

Kalian semua, berita baik, kamu semua boleh melawat rumah ini dengan bayaran masuk hanya RM18 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. Tetapi bagi orang tempatan yang mempunyai IC atau MyKad boleh dapat harga baik punya RM10.

Wah…jadi promoter pulak ai..taklah..kita kongsi-kongsi kan..jadi silalah pergi..

Kalau dah pergi kena ingat kita kena menjaga alam sekitar supaya dunia tak terbalik nanti. Terima kasih En. Yee kerana menyedarkan saya…(^_^)..psssttt…sayangnya tak ada gambar aku dengan rumah tu..huhu…sedih…:(

Bangsa yang Saiko!

Salam,

Y Allah! turunkanlah malaikat-Mu sekarang untuk memujuk ku, sejukkan perasaan marah ku..amin..huhu..<—trip alim, sampai minta malaikat untuk memujuk..cisss!

Aku sangat tidak boleh berkerja dengan orang yang tidak pandai bertolerat. Sakit hati. Macam dia saja bangsa dan spesis yang betul. Sentiasa. Mesti. Kalau tak tahu dan tak betul tu bukan bangsa dialah tu. Menyampah betul. <—-ayat saiko sakit hati tahap tak tahu diri.

Bukan aku mahu membebel membabi buta dalam wall aku ni, tapi relaks jap, tak kan lah aku nak melalak marah orang lain, tak pun hempas-hempas barang atas meja, atau pun tutup pintu kuat-kuat tahap nak pecah pintu tu, tak pun buat muka tegang bila pandang dia..hei..aku ni boleh je kalau nak buat macam tu tapi, macam gila pula, tak betul kena cakap nanti. Kita marah pada seorang tapi semua orang terpalit. Tak nak lah macam tu.

Aku akan kawal rasa marah yang kadang-kadang sudah sampai kepala, aku duduk sorang-sorang, sunyi-sunyi di tempat duduk, tak banyak cakap, buat-buat sibuk pandang skrin en.lappy, bermaksud hati aku sedang panas. Serius. Masa marah aku tak akan mulakan conversation with others, kang percuma kena sembur. Itu paling penting, jangan dijolok sarang tebuan. <—ini tips ok…JANGAN JOLOK SARANG TEBUAN..(^_^)…

HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUhhhhhh..lega.

Cukuplah, aku boleh merapu-rapu dalam blog sendiri. Tiada kena-mengena tempias dengan orang lain. Orang lain tak sakit hati kan?kan?

Bukan macam feel sesetengah orang bila tak puas hati muka macam kena tampar malaikat. Hissshshhhh..hahhaa..<—-padahal kalau dah meluat sangat dengan orang bangsa-tak-sedar-diri tu aku pun buat endah tak endah je, buat-buat dia tak wujud di depan mata. How cruel I am kan?

Emmm..paling aku tak boleh tahan siap dengan acting lagi, hempas pintu, letak barang pun setengah mati kuatnya, mahu tarik perhatian orang sekeliling seolah-olah ‘ya aku sedang marah!’ wow…kau nak pelempang kau tak?

Tak boleh hidup dengan manusia macam tu. Serius. Nanti aku yang ok mood pun jadi macam dia. Setan!. Haippp! tampar mulut sendiri. Celupar.<—saiko kan?

Emm…ok la, ok la, aku stop membebel tak dak faedah ni. Baik buat bodoh, supaya nanti hati kita tidak tercedera, luka berdarahkan kalau layan feel orang tak ada tamadun. Ok. Saya ok. Betul. Mari sambung kerja balik. Sekian. Ops…sorry, bagi sesiapa yang termasuk dalam entri ni, tiada apa pun yang kamu dapat, sila keluar semula. Terima kasih.

Makanan jiwa: di antara muzik dan ayat al-Quran, menakjubkan!

Salam,

SubhanAllah.

One of my freinds post this to her FB’s wall.

“The Effect of Music vs. the Quran on an apple | Imagine what it does to your heart”

Amazingly. You should try it at home, by yourself. And I wanna try that also, someday.

Ishhhhh..berbahasa omputih pulak, berbelit-belit lidah saya. Terjumpa satu entri menakjubkan ini yang di link-kan di FB kawan.

Kamu boleh lawati laman blog ini ya…di sini.

Eksperimen mengenai terapi menggunakan ayat-ayat al-Quran dan muzik.

Eksperimen pertama:

Eksperimen menggunakan sebiji epal sebagai bahan kajian, sebiji epal mengandungi 60-70 % kandungan air yang menyamai kuantiti air dalam badan manusia. Sebiji epal dibelah kepada dua bahagian. Kemudian setiap belahan epal disimpan di dalam bekas plastik berzip dan diletakkan di dalam suhu bilik. Selama 3 minggu, sebelah epal disimpan bersama alunan muzik dan sebelah epal didengarkan alunan bacaan ayat-ayat al-Quran.

AS you can see, these are the fresh apple after cutting into half..ini apple yang baru dipotong sebelum dibuat bahan ujikaji...

Ha..itulah epal yang masih segar. Nanti kita lihat apa berlaku sesudah seminggu uji kaji dijalankan.

Lets see it..

Inilah kejadian kedua-dua belahan epal selepas tujuh hari..(^_^)..

Sebagai pengetahuan epal di sebelah kiri kita itu adalah epal yang dimainkan muzik selama seminggu, manakala bagi epal sebelah kanan kita itu adalah epal yang dialunkan ayat-ayat suci al-Quran selama tujuh hari. Hmmm….kamu nampak perbezaan atau tidak?

Menakjubkan. Ok itu adalah eksperimen pertama yang dikirimkan kepada Al Huda Canada. Sila rujuk link di atas ya..(^_^)..

Eksperimen kedua:

Sebuah sekolah di Karachi, Refflection ingin membuktikan samada perkara itu sahih atau tidak. Jadi staf di sana membuat ujikaji kedua.

Mereka membuat perkara yang sama juga, membahagikan sebiji epal kepada dua bahagian dan memainkan muzik untuk sebelah epal dan sebelah epal diiringi bacaan ayat suci al-Quran. Perbezaan, pada kali ini mereka hanya menjalani uji kaji selama dua minggu, dan hanya memainkan 10 minit alunan muzik pada sebelah epal dan begitu juga pada bacaan ayat al-Quran pada sebelah epal, setiap hari.

Mari kita lihat apa hasilnya:

Ini adalah kedua-dua epal yang telah diujikaji selama 2 minggu, mana satu yang dimainkan muzik dan mana satu yang dialunkan ayat al-Quran, cer teka?

Ya Allah! betapa besarnya kekuasaan Allah.

Hasil epal yang dialunkan bacaan ayat-ayat al-Quran..(^_^)..

Hasil epal yang dimainkan lagu-lagu..(^_^")

Dikatakan epal yang dialunkan ayat-ayat al-Quran berbau wangi…

Saya akan buat eksperimen tersebut satu hari nanti.

Macam begitu juga dengan hati-hati kita, sebagai manusia. Jiwa dan hati juga mempunyai makanan. Bayangkan kalau hati kita asyik disumbat dengan hiburan apa akan jadi?

Hehe..jadilah seperti epal busuk yang disahkan oleh ekperimen tersebut.

Wallahua’alam bis sawab…

Syaitan-syaitan kecil

Salam,

Di kelas, aku selalu menggelar pelajar-pelajar yang jajal-jajal (nakal) sebagai anak munyit  (haha..monyet), anak beruk, dan syaitan-syaitan kecil dan menggunakan ganti nama diri KETUL dan EKOR. Sebab diorang ni bukan mahu jadi manusia pun.

Dialog yang selalu aku guna:

“Yang duk belakang jangan macam anak-anak munyit sanaaaa!!!”

atau

“Mana budak tiga ketul ni, hari-hari nda masuk kelas!!!”

atau

“Ya Rabbi!!! syaitan-syaitan kecil jangan buat saya marah!”

atau

“Mana lagi dua ekor ni, tumbuh ekor mungkin kan tu yang tak masuk kelas!!!”

atau

“Kuang asam, betul la kamu ni mau jadi beruk, kan!!!”

Boleh?

Sungguh tidak profesional.

Profesional-lah sangat.

Dah tak ada dah pendidik yang boleh sabar kalau pelajarnya perangai mengalahkan monyet, beruk, syaitan? mungkin…

Okey, tadi buka FB dan dapat ni dari Ustaz Muka Buku, mengenai jenis-jenis syaitan kecil…ting..automatik terbayang satu persatu muka pelajar sendiri……ngehngehngeh..nauzubillah…

Ok, kata kunci SYAITAN YANG DIREJAM.

Ada 9 Jenis Anak Syaitan

 1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

Aku:Yup..betul-betul walaupun sudah bawa list barang-barang yang hendak dibeli, maksudnya minatang nilah yang selalu whisper di telinga ai “hah..beli..hah..itulah..di rumah ko tak ada..beli..beli..”..ooo..shit you minatang!!

 2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

Aku: Selalau sangat. Selalau salahkan Pencipta..Astagfirullah al-azim..

3. A’awan

Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Aku:Hmmm..takda kena mengena dengan aku pun.

4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

Aku:emm…bukan aku juga kut..

 5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

Aku:Astagfirullah…ini aku, pernah 1 hari aku tertinggal Zohor sebab terlalu asyik mendownload lagu…kau si murrah..memang laknat kan?

 6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

Aku:Simpang malaikat..kadang-kadang…

 7. Daasim

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

Aku:Salam adalah habit aku..hatta masuk bilik aku sendiri selalu bagi salam. Ada kau rasa orang dalam bilik aku???

 8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

Aku:Ini selalu juga. Dulu selagi aku tak puas hati aku akan amik wudhu sampai basah lencun, tetapi sekarang boleh control. Yayy! aku berjaya menghalau minatang ni…alhamdulillah. 

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Aku:Nauzubillah hi minas syaitan ni rajim….

Anak syaitan mana yang selalu mendampingi anda…hihi..

Arghhhh..

Tengok sebelah kamu!

Sekarang.